Egy keretrendszer fő feladata, hogy általa folyamatosan elérhetőek legyenek a tartalmak, értékeli és nyomon követi a tanulási folyamatot, kezeli a kommunikációt.
A Moodle egy nyílt forráskódú rendszer, melynek tárhelyre van szüksége, maga a keretrendszer nem igényel különlegesen erős hardvert, de tartós és nagytömegű használatnál elengedhetetlen egy minőségi hardver. A Moodle széleskörűen kezel sokféle tartalmat, a rendszergazdák magas fokon tudják konfigurálni, képesek automatikusan kezelni a felhasználók belépését a megfelelő szerepkörök hozzárendelésével.
A tananyagnál az írott szöveg nem papíron, hanem képernyőn jelenik meg. Egy elektronikus tananyag annál hatékonyabb, minél több médiumot tartalmaz (kép, hang, videó).
A tananyag tartalmának összeállítása.
A tananyag a legkisebb egység, ez tulajdonképpen egy fájlt takar, ami tartalmazhat szöveget, képet, hangot, videót stb.
A lecke (lesson) „blokk”, ami egy vagy több tananyag, legkönnyebben egy hagyományos tankönyv fejezetének képzelhetjük el.
Modulnak nevezzük, ha több leckéből áll egy ismeretanyag.
Egy kurzus - ami lehet tantárgy vagy tanfolyam - egy vagy több modulból áll.
A kurzus ismeretanyagát egységekre (blokkok-ra) kell bontani. A tanulási folyamat optimalizálásához a tananyag logikai összefüggésrendszerét vesszük alapul, minden egység a Moodle-ben egy „Témát” takar.
A „Téma” neve (Szekció neve) a fejezet/tanulási egység címe (pl.: I. A bipoláris tranzisztor).
A bevezető résznek tartalmaznia kell:
Fontos bemutatni vagy a bevezetőben, vagy egy elkészített tanítási illetve tanulási kézikönyvben:
A bevezető oldalon tüntethető fel az összes kötelező és ajánlott irodalom.
A bevezető oldalon csak a legfontosabb összefoglaló irodalmat tüntetik fel (max. 1- 3), az egyes fejezeteknél pedig külön-külön felsorolják az ahhoz a területhez tartozó releváns irodalmat.
Általános követelmény e-learning rendszerű tananyagok esetén, hogy lehetőleg elektronikusan elérhető irodalmat adjanak meg.
Technikai, szerkesztési szempontok:
Szöveges részek szerkesztése:
Word 2003/2010/2013-as verzió
Ajánlott betűtípusok: Ariel, Times New Roman, Verdena
Formázott szövegként
Különböző szintű címsorok alkalmazásával
Az egységek számozása
Tanulási egység (fő fejezet): római számmal
Fejezetek (alfejezetek): arab számmal, de mindig megjelölve az egységet, pl.: II./3.2.1. fejezet.
Fejezeten belüli tagolás:
Általános szempontok
Fontos, hogy a tanulást és a megértést megkönnyítő illusztrációkat használjunk. Azt, hogy egy- egy egység megértéséhez éppen mennyi és milyen médiaelem szükséges és elégséges, a szerző dönti el; a módszertani lektor legfeljebb javasolhat több/kevesebb elemet. Egy elektronikus tananyag esetén, fejezetenként átlagosan 3-4 médiaelem az ideális, de semmiképpen se legyen több 7-8 elemnél.
A Moodle rendszerben az adott tananyagban található fényképek, illusztrációk, ábrák, grafikonok és egyéb kép jellegű tartalmak, kép tananyagelemként kerülnek létrehozásra.
A kép tananyagelemeknek szakmai szempontból kifogástalannak kell lenniük. Az általuk hordozott információ minden elemében szakmailag helytálló ismereteket közvetítsen.
Forrásállományok
Alapvetően kétféle képtípust különböztetünk meg:
Általános szabály, hogy az ábrákat vektorgrafikus formában kell leadni.
Pixelgrafikus esetben:
A felbontás 72-300dpi (pixelgrafikus esetben), szélesség = „normál” szélessége, magasság =
„normál” magassága, minőség = 100%.
A tananyagban található zenei részletek, beszédek, hangrészleteket és egyéb hasonló jellegű tartalmak hang tananyagelemként kerülnek létrehozásra.
Forrásállományok
Formátum: MP3, vagy WMA
Minőségi elvárások: FM minőség
A tananyagban található mozgófilm részletek és animáció jellegű tartalmak mozgókép tananyagelemként kerülnek létrehozásra.
Forrásállományok
Formátum: MPG vagy WMV
Az audiójellel szemben támasztott minőségi elvárások megfelelnek a „hang” tananyagelemnél leírtakkal.
Az animációk az adott tananyagban található valamilyen folyamatot, eseményt bemutató, szimuláló tartalmak.
Követelmények:
Forrásállományok
Alapesetek:
Formátum: SWF
Maximalizált állományméret 2500 KB
Maximalizált szélesség: 550px
Maximalizált magasság: 400px
Ez lehet példatár megoldott feladatokkal, mintafeladat vagy teszt.
Fontos feltüntetni:
Minden leckének tartalmaznia kell egy lezáró feladatot, tesztet, ami lehetővé teszi, hogy a tanuló felmérje a saját tudását, összevesse a tantárgy követelményeivel. A kimeneti feladatsor
„próbavizsgának” is tekinthető.
A Moodle-ben lehetőség van (online, offline) feladat kiírásra.
Egy feladat során a tanár rögzítheti a pontos feladatkiírást és annak határidejét.
Feladat
A feladat többféleképen kerülhet leadásra:
A feladatok értékelését a Moodle automatikusan e-mailben is elküldi a tanulóknak. Az adott osztályzat bekerül a naplóba. A fájlok feltöltésénél képes kezelni az újratöltéseket, korlátozhatjuk a fájl méretét, sőt megadhatjuk azt is, hajlandók vagyunk-e fogadni a határidő után késve beadott megoldásokat.
Fórum
A Moodle-ban egymással párhuzamosan több fórumot is létrehozhatunk.
Többféle fórumfajta közül választhat:
Tesztek
A teszt segítségével önértékelő és számon kérő jellegű teszteket állíthatunk össze. A tesztek használhatók:
Az oktató a tesztet beállíthatja többször megoldhatóként, mely során a kérdések keverednek vagy adatbankból, véletlenszerűen kerülnek az aktuális tesztbe. Megadható hozzá időkorlát.
Az egyes próbálkozások osztályozása az esszékérdések kivételével automatikus, az eredmény pedig bekerül az osztályozónaplóba.
A teszt kérdései lehetnek:
Történhet:
A Moodle fentiekben vázolt sokszínűségét az oktató a tananyag sajátosságaira való tekintettel használhatja ki és dönthet arról, hogy az eredményes tanulási-tanítási folyamat érdekében milyen elemeket, módszereket alkalmaz.