Tanulásmódszertan és életvezetés

Társadalomtudomány
Eszterházy Károly Katolikus Egyetem
2 kredit

Oktatók: Héjja-Nagy Katalin, Dávid Mária, Taskó Tünde, Mester Dolli, Dorner László, Hatvani Andrea

Jelentkezz!

Nincs felvehető kurzusidőpont.

Lezárt időpontok

2022/23/2
Magyar
2023. március 5.2023. június 4.
2023. február 19.
 – 
2023. március 5.
2022/23/1
Magyar
2022. szeptember 11.2022. december 11.
2022. augusztus 28.
 – 
2022. szeptember 11.
2021/22/2
Magyar
2022. február 13.2022. május 15.
2022. január 30.
 – 
2022. február 13.
2021/22/1
Magyar
2021. október 3.2022. január 2.
2021. szeptember 19.
 – 
2021. október 3.
2020/21/2
Magyar
2021. február 28.2021. május 30.
2021. február 16.
 – 
2021. február 28.
2020/21/1
Magyar
2020. szeptember 20.2020. december 22.
2020. szeptember 13.
 – 
2020. szeptember 24.
2019/20/2
Magyar
2020. március 1.2020. május 31.
2020. február 25.
 – 
2020. március 1.
2019/20/1
Magyar
2019. szeptember 22.2020. január 5.
2019. szeptember 9.
 – 
2019. szeptember 29.
2018/19/2
Magyar
2019. február 24.2019. június 2.
2019. február 10.
 – 
2019. február 24.
2018/19/1
Magyar
2018. szeptember 23.2018. december 21.
2018. szeptember 9.
 – 
2018. szeptember 26.
2017/18/2
Magyar
2018. február 21.2018. május 27.
2018. február 4.
 – 
2018. február 20.
2017/18/1
Magyar
2017. szeptember 15.2017. december 16.
2017. szeptember 3.
 – 
2017. szeptember 24.

Kedvcsináló

A tantárgy célja, hogy segítséget nyújtson a konstruktív életvezetéshez a tanulással kapcsolatos ismeretek bővítésének, a tanulási képességek fejlesztésének.

Leírás

A kurzus címének olvasásakor talán felmerültek önben az alábbi kérdések:

Miért szükséges tanulásmódszertannal foglalkozni a felsőoktatásban? Hogyan lehetne a hatékonnyá és eredményessé tenni a tanulásunkat az egyetemi évek alatt? Milyen módszereket alkalmazhatok a tanulás során? Hogyan küzdjem le a vizsgadrukkot? Mit tehetek, ha személyes problémáim nehezítik a tanulást?

A tanulásmódszertan és életvezetés kurzus ezekre a kérdésekre ad választ. A kurzus interaktív elemekre épül, a hallgatók aktivitására épít, és igyekszik a tanulásról, valamint az életvezetésről nélkülözhetetlen ismeretekkel és gyakorlati tapasztalatokkal gazdagítani a hallgatókat. Segíti a saját tanulással és életvezetéssel kapcsolatos önreflektív gondolkodás kialakulását. A kurzus tudatosítja a tanulási folyamat egészét, a tanulást befolyásoló tényezőket, felhívja a figyelmet a tanulás körülményeinek és stratégiáinak tudatos tervezésére. Konkrét gyakorlati tanácsokkal ad segítséget a saját tanulás tervezésében. Megismerteti a hallgatókat a feladattervezés és az időgazdálkodás fontosságával, konkrét módszereket és gyakorlatokat ajánl ezek elsajátítására. Elemi és összetett tanulási technikákat, tanulási stratégiákat, módszereket ismertet és gyakoroltat, amelyek a hosszabb, értelmes tananyagok hatékony elsajátításában nyújtanak segítséget. Memóriafokozó eljárásokat, mnemotechnikákat tanít a rövidebb szó szerint megtanulandó szövegek, illetve kevés összefüggést tartalmazó listák tanulására. Hangsúlyt helyez az online környezetben zajló tanulás módszertani támogatására is. Életvezetési tanácsokat, mentálhigiénés támogatást is szeretne nyújtani, a vizsgaszorongás leküzdésére hasznos tanácsokat ad. Végül a további életpálya építésével kapcsolatban elgondolkodtatja a hallgatókat.

Ismeretek: A hallgató a félév végére:

  • alapvető ismeretekkel rendelkezik a tanulást meghatározó tényezőkről, az önszabályozott tanulás jellemzőiről
  • tisztában van a felsőoktatási tanulás kihívásaival, megfelelő ismeretekkel és módszerekkel rendelkezik ahhoz, hogy ezeknek megfeleljen
  • ismer és használ különböző tanulási stratégiákat, elemi és összetett tanulási technikákat, időmenedzselési módszereket
  • ismer mnemotechnikai eljárásokat
  • ismeri az életpálya tervezéséhez szükséges információforrásokat
  • ismeri a mentális egészség megőrzéshez és a stressz kezeléséhez alkalmazható módszereket

Képességek: a kurzus elvégzésével a hallgatóknak fejlődik a tervezési és önellenőrzési képessége, és személyes hatékonysága. Képessé válnak:

  • tanulási célokat kitűzni, a cél elérése érdekében tervet készíteni, azt megvalósítani és értékelni
  • saját tanulásukat megfigyelni, értékelni, arról gondolkodni, és amennyiben szükséges, a tanulási viselkedésüket korrigálni, tanulásuk eredményességén javítani
  • jól beosztani tanulásra fordítandó időt
  • a tananyaghoz és saját személyiségükhöz illeszkedő, és hatékony tanulási stratégiákat és módszereket alkalmazni saját tanulásukban
  • jegyzetet, vázlatot készíteni, grafikus szervezőket alkalmazni
  • kezelni a vizsga és egyéb stresszhelyzeteket

Tanmenet

  1. Bevezetés,
  2. A tanulás önszabályozása
  3. A tanulás hatékonyságát befolyásoló külső és belső tényezők, a felsőoktatási tanulás kihívásai
  4. Időmenedzsment, időgazdálkodás - a tanulási folyamat tervezése
  5. A hatékony jegyzet- és vázlatkészítés a felsőoktatásban
  6. Grafikus szervezők használatának lehetőségei, előnyei a tanulás során
  7. Tanulási technikák és stratégiák
  8. Memóriafokozó eljárások, praktikák, mnemotechnikák
  9. A vizsgára való felkészülés és a sikeres vizsgázás fortélyai
  10. Szorongás, tesztszorongás, és a „vizsgadrukk” legyőzésének lehetőségei, módszerei.
  11. Életvezetési kompetenciák, a mentálhigiéné karbantartásának lehetőségei,
  12. Pályatervezés - életpálya-építés.
Létrehozva: 2017. 01. 26, utoljára módosítva: 2023. 08. 25.