Tanulásmódszertan és életvezetés

Társadalomtudomány
Eszterházy Károly Katolikus Egyetem
2 kredit

Oktatók: Héjja-Nagy Katalin, Dávid Mária, Taskó Tünde, Mester Dolli, Dorner László, Hatvani Andrea

Jelentkezz!

A kurzushoz nincs felvehető időpont. Nézz vissza később!

Lezárt időpontok

2022/23/2
Magyar
5 March 20234 June 2023
19 February 2023
 – 
5 March 2023
2022/23/1
Magyar
11 September 202211 December 2022
28 August 2022
 – 
11 September 2022
2021/22/2
Magyar
13 February 202215 May 2022
30 January 2022
 – 
13 February 2022
2021/22/1
Magyar
3 October 20212 January 2022
19 September 2021
 – 
3 October 2021
2020/21/2
Magyar
28 February 202130 May 2021
16 February 2021
 – 
28 February 2021
2020/21/1
Magyar
20 September 202022 December 2020
13 September 2020
 – 
24 September 2020
2019/20/2
Magyar
1 March 202031 May 2020
25 February 2020
 – 
1 March 2020
2019/20/1
Magyar
22 September 20195 January 2020
9 September 2019
 – 
29 September 2019
2018/19/2
Magyar
24 February 20192 June 2019
10 February 2019
 – 
24 February 2019
2018/19/1
Magyar
23 September 201821 December 2018
9 September 2018
 – 
26 September 2018
2017/18/2
Magyar
21 February 201827 May 2018
4 February 2018
 – 
20 February 2018
2017/18/1
Magyar
15 September 201716 December 2017
3 September 2017
 – 
24 September 2017

Kedvcsináló

A tantárgy célja, hogy segítséget nyújtson a konstruktív életvezetéshez a tanulással kapcsolatos ismeretek bővítésének, a tanulási képességek fejlesztésének.

Leírás

A kurzus címének olvasásakor talán felmerültek önben az alábbi kérdések:

Miért szükséges tanulásmódszertannal foglalkozni a felsőoktatásban? Hogyan lehetne a hatékonnyá és eredményessé tenni a tanulásunkat az egyetemi évek alatt? Milyen módszereket alkalmazhatok a tanulás során? Hogyan küzdjem le a vizsgadrukkot? Mit tehetek, ha személyes problémáim nehezítik a tanulást?

A tanulásmódszertan és életvezetés kurzus ezekre a kérdésekre ad választ. A kurzus interaktív elemekre épül, a hallgatók aktivitására épít, és igyekszik a tanulásról, valamint az életvezetésről nélkülözhetetlen ismeretekkel és gyakorlati tapasztalatokkal gazdagítani a hallgatókat. Segíti a saját tanulással és életvezetéssel kapcsolatos önreflektív gondolkodás kialakulását. A kurzus tudatosítja a tanulási folyamat egészét, a tanulást befolyásoló tényezőket, felhívja a figyelmet a tanulás körülményeinek és stratégiáinak tudatos tervezésére. Konkrét gyakorlati tanácsokkal ad segítséget a saját tanulás tervezésében. Megismerteti a hallgatókat a feladattervezés és az időgazdálkodás fontosságával, konkrét módszereket és gyakorlatokat ajánl ezek elsajátítására. Elemi és összetett tanulási technikákat, tanulási stratégiákat, módszereket ismertet és gyakoroltat, amelyek a hosszabb, értelmes tananyagok hatékony elsajátításában nyújtanak segítséget. Memóriafokozó eljárásokat, mnemotechnikákat tanít a rövidebb szó szerint megtanulandó szövegek, illetve kevés összefüggést tartalmazó listák tanulására. Hangsúlyt helyez az online környezetben zajló tanulás módszertani támogatására is. Életvezetési tanácsokat, mentálhigiénés támogatást is szeretne nyújtani, a vizsgaszorongás leküzdésére hasznos tanácsokat ad. Végül a további életpálya építésével kapcsolatban elgondolkodtatja a hallgatókat.

Ismeretek: A hallgató a félév végére:

  • alapvető ismeretekkel rendelkezik a tanulást meghatározó tényezőkről, az önszabályozott tanulás jellemzőiről
  • tisztában van a felsőoktatási tanulás kihívásaival, megfelelő ismeretekkel és módszerekkel rendelkezik ahhoz, hogy ezeknek megfeleljen
  • ismer és használ különböző tanulási stratégiákat, elemi és összetett tanulási technikákat, időmenedzselési módszereket
  • ismer mnemotechnikai eljárásokat
  • ismeri az életpálya tervezéséhez szükséges információforrásokat
  • ismeri a mentális egészség megőrzéshez és a stressz kezeléséhez alkalmazható módszereket

Képességek: a kurzus elvégzésével a hallgatóknak fejlődik a tervezési és önellenőrzési képessége, és személyes hatékonysága. Képessé válnak:

  • tanulási célokat kitűzni, a cél elérése érdekében tervet készíteni, azt megvalósítani és értékelni
  • saját tanulásukat megfigyelni, értékelni, arról gondolkodni, és amennyiben szükséges, a tanulási viselkedésüket korrigálni, tanulásuk eredményességén javítani
  • jól beosztani tanulásra fordítandó időt
  • a tananyaghoz és saját személyiségükhöz illeszkedő, és hatékony tanulási stratégiákat és módszereket alkalmazni saját tanulásukban
  • jegyzetet, vázlatot készíteni, grafikus szervezőket alkalmazni
  • kezelni a vizsga és egyéb stresszhelyzeteket

Tanmenet

  1. Bevezetés,
  2. A tanulás önszabályozása
  3. A tanulás hatékonyságát befolyásoló külső és belső tényezők, a felsőoktatási tanulás kihívásai
  4. Időmenedzsment, időgazdálkodás - a tanulási folyamat tervezése
  5. A hatékony jegyzet- és vázlatkészítés a felsőoktatásban
  6. Grafikus szervezők használatának lehetőségei, előnyei a tanulás során
  7. Tanulási technikák és stratégiák
  8. Memóriafokozó eljárások, praktikák, mnemotechnikák
  9. A vizsgára való felkészülés és a sikeres vizsgázás fortélyai
  10. Szorongás, tesztszorongás, és a „vizsgadrukk” legyőzésének lehetőségei, módszerei.
  11. Életvezetési kompetenciák, a mentálhigiéné karbantartásának lehetőségei,
  12. Pályatervezés - életpálya-építés.
Létrehozva: 2017. 01. 26, utoljára módosítva: 2023. 08. 25.